Här är Gotlandsbåtens färja

Byggs om och anpassas för 100 miljoner kronor

Det blir den grekiska färjan med det tidigare namnet Princess T som kommer att trafikera Gotlandsbåtens linje mellan Västervik och Visby sommaren 2014.

Färjan tillhör rederiet Endeavor Shipping Co i grekiska staden Pireus. Just nu ligger hon på ett turkiskt varv där hon genomgår en mycket omfattande ombyggnad och säkerhetsuppgradering inför sitt kommande uppdrag i Östersjön. Renoveringen kostar ca 100 Mkr.

– Denna ombyggnad och säkerhetsanpassning är så pass stor att färjan som är byggd 1986 kommer att uppgraderas 10 år i sitt certifikat, säger Lars Meijer VD för Gotlandsbåten AB. Hon kommer alltså att räknas som endast 17 år gammal, bara tre år äldre än HSC Gotlandia.

Färjan kommer även att byta flagg i och med Gotlandsbåten ABs hyra av henne. Tidigare var hon Panamaflaggad men kommer i och med Gotlandsbåtens hyra byta till europeisk flagg. Färjan gick fram till 2008 i Japan och har efter detta varit i Europa.

– En trevlig sak är att Gotlandsbåten AB i och med ”flaggbytet” kommer att få döpa om färjan. Vi kommer nog att utlysa en tävling om detta, så att hon får ett gotländskt namn, säger Lars Meijer.

Färjan kommer att få sjösäkerhetsklassning B, bl a på grund att hon inte är isklassad, något som inte behövs för en färja som går i sommartrafik. Transportstyrelsen hålls löpande informerad och kommer att grundligt besiktiga färjan så att den på alla sätt uppfyller svenska säkerhetskrav för avsedd trafik.

Levereras som ny

Även invändigt kommer båten att vara helt nyrenoverad. All inredning har rivits ut och hon levereras som i nyskick.

– Vi är med och påverkar hur inredning, kök och andra faciliteter utformas. Det är unikt att vi får en sådan möjlighet, berättar Lars Meijer vidare. En trevlig detalj är att det finns rulltrappa ombord, vilket vi aldrig sett på sträckan mellan Gotland och fastlandet.

Ombord på färjan finns vidare ett 80-tal hytter. Även ett fåtal lyxhytter och ett stort antal vilstolar. Färjan har ett mycket större antal ekonomiplatser än de båtar som går i trafik idag.

– Fördelen med detta är att hos oss behöver inte våra resenärer köpa de dyrare tilläggsalternativen om de inte vill, säger Meijer. I dagens trafik under högsäsong tar ekonomiplatserna ofta slut direkt och passagerarna blir tvingade att ta ett dyrare alternativ som vilstol eller hytt för att få plats på önskad avgång. På Gotlandsbåten skall fler få möjlighet att få betala för det de vill ha. Inte mer. Inte mindre.

Gotlandsbåtens passagerare kommer dessutom ha möjligheten att tillbringa sin resa ute på stora soldäck med kryssningskänsla.

– Soldäcken är fantastiska. De kommer bidra till att en resa med Gotlandsbåten blir en semesterupplevelse i sig, säger Lars Meijer.

Svensk eller utländsk personal – en fråga om snedvriden konkurrens?

I en så kallad time-charter, som detta är, måste viss del av besättningen följa med från rederiet. Hur stor del detta är skall ännu slutförhandlas med såväl ägare som det svenska facket.

– Vår ambition och vilja är självklart att ha så stor svensk besättning som möjligt, säger Lars Meijer. Men det är kanske även en fråga om snedvriden konkurrens. Den statligt upphandlade trafiken idag (Destination Gotland) har, förutom det upphandlade ersättningen från staten, även ett för många okänt sjöfartsstöd som innebär att de inte behöver betala skatt och arbetsgivaravgifter på sina sjöanställda. Sjöfartsstödet uppgick 2012 till 61 Mkr, som skall adderas till de 412 Mkr som de enligt sitt avtal fick 2012. Sjöfartsstödet gäller inrikes endast av staten upphandlad trafik. Detta innebär alltså att vår svenska besättning kommer att kosta nästan dubbelt så mycket som Destination Gotlands personal. En person som har har en månadslön på 20 000 kr innan skatt (beräknat på 33% skatt), kostar Destinationen ca 13 400 kr. För oss kostar samma person 20 000 kr + arbetsgivaravgifter, dvs ca 26 300 kr. Det är självklart ingen konkurrensfördel, för oss i alla fall.

Det grekiska rederiet Endeavor Shipping Co har dessutom dåliga erfarenheter av att inte ha någon egen personal ombord. Vid ett tidigare tillfälle hyrde rederiet ut ett annat fartyg på s.k ”bareboat charter”, dvs utan någon egen besättning. Företaget som chartrade fartyget betalade inte ut löner som de skulle till personalen. Enligt reglerna fick då Endeavor Shipping Co, i egenskap av båtägare, ett fartyg satt i blockad trots att de var oskyldiga.

För mer info:

Lars Meijer, VD Gotlandsbåten AB mob. 070-521 50 99
lars@gotlandsbaten.se

Fakta:
Byggd: 1986/2014.
Fart: Max speed 21,5 knop.
Längd: 165 m
Bredd: 25 meter
Pax: 1200
Djup: 5,7 meter
Antal bilar: 400 max

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *